Televízió

Mennyit fizetnek a TV társaságok az Artisjusnak? Honnan tudja meg a jogkezelő, milyen zenék mentek a televízióban? Hogyan működik a pontértékalapú felosztás? Röviden, érthetően mindaz, amivel érdemes tisztában lennie minden szerzőnek.

A feldolgozott tévécsatornák aktuális listája

Korábbi évek listái: 2022
Beszedés

„Hány forintot fizet a TV egy dal egyszeri elhangzásáért?” „Mennyit ér egy televíziós lejátszás?” A kérdésre nem könnyű válaszolni, mert ahogyan a rádiók, úgy a televíziók sem művenkénti, hanem bevételeik százalékában meghatározott (2-4%-os) jogdíjat fizetnek.

Adatszolgáltatás

Ma már kizárólag elektronikusan zajlik az az adatszolgáltatás, amit a televíziók az Artisjus felé végeznek. A televíziók esetén a produkciós cég adatszolgáltatásának minőségén sok múlik. Ha a csatorna által fizetett éves szerzői jogdíj összege nem haladja meg a feldolgozáshoz – a Felosztási Szabályzatban rögzített – szükséges minimumot, gazdaságossági okokból a csatorna műsoranyagát nem kérjük be feldolgozás céljából. A csatorna jogdíját – Felosztási Szabályzatunknak megfelelően – egy közös alapba helyezzük és a többi csatornától érkezett, összesített, több millió elhangzási adatra arányosan felosztjuk.

Felosztás

A televíziókban elhangzott művek után beszedett jogdíjakat három részre bontjuk és így három különböző felosztásban fizetjük ki:

  • 45% a konkrét zenei elhangzásokra
  • 15% a funkcionális (szignál-, háttér-,szünetközi-, reklámzene) zenei elhangzásokra
  • 40% a filmzenei elhangzásokra jut.

A funkcionális és a filmzenei elhangzások másodperc alapúak, alapvetően az elhangzások hossza és gyakorisága, valamint az elhangzás helye (a csatorna befizetése, ahol elhangzott a mű) befolyásolja az egy műre kifizethető jogdíj mértékét.

  1. Pontérték

    A konkrét zenei elhangzások felosztása pontérték-alapú. Ez azt jelenti, hogy minden elhangzási adatot először lefordítunk pontokra, és a felosztásba kerülő teljes jogdíjösszeget ezen pontok alapján osztjuk fel.
    A pontok száma függ a mű:
    – elhangzásának hosszától
    – műfajától
    – elhangzási jellegétől (konkrét-, szignál-, háttér-, szünetközi-, reklámzene)
    – előfordulási mennyiségétől (funkcionális elhangzás esetén).

  2. Befizető szorzó

    Mivel a televíziós jogdíjak egységes jogdíjalapból kerülnek kifizetésre, a nagyobb bevételt termelő elhangzások a befizető szorzó alkalmazásával kezelhetők. Tehát egy 10-szer akkora bevételt elérő TV 10-szer akkora összeget fizet ugyanazon dal ugyanolyan elhangzásáért.

  3. Felosztási időszak

    A konkrét és funkcionális zenei elhangzások esetében az előző évi befizetések és elhangzások felosztására, kifizetésére évente egyszer, májusban kerül sor, míg a filmzenei felhangzásokat szintén évente egyszer, júniusban számoljuk el.

  4. Előadók-kiadók

    Míg a zeneszerzők, szövegírók és zeneműkiadók az Artisjus útján, addig az előadók az Előadóművészi Jogvédő Iroda (EJI), a hangfelvétel-kiadók pedig a MAHASZ révén kapnak jogdíjat.