Televízió

Mennyit fizetnek a TV társaságok az Artisjusnak? Honnan tudja meg a jogkezelő, milyen zenék mentek a televízióban? Hogyan működik a pontértékalapú felosztás? Röviden, érthetően mindaz, amivel érdemes tisztában lennie minden szerzőnek.

A feldolgozott tévécsatornák aktuális listája

Korábbi évek listái: 2023, 2022
Beszedés

„Hány forintot fizet a TV egy dal egyszeri elhangzásáért?” „Mennyit ér egy televíziós lejátszás?” A kérdésre nem könnyű válaszolni, mert ahogyan a rádiók, úgy a televíziók sem művenkénti, hanem bevételeik százalékában meghatározott (2-4%-os) jogdíjat fizetnek.

Adatszolgáltatás

Ma már kizárólag elektronikusan zajlik az az adatszolgáltatás, amit a televíziók az Artisjus felé végeznek. A televíziók esetén a produkciós cég adatszolgáltatásának minőségén sok múlik. Ha a csatorna által fizetett éves szerzői jogdíj összege nem haladja meg a feldolgozáshoz – a Felosztási Szabályzatban rögzített – szükséges minimumot, gazdaságossági okokból a csatorna műsoranyagát nem kérjük be feldolgozás céljából. A csatorna jogdíját – Felosztási Szabályzatunknak megfelelően – egy közös alapba helyezzük és a többi csatornától érkezett, összesített, több millió elhangzási adatra arányosan felosztjuk.

A feldolgozott csatornákról az Egyesület szerzői Vezetősége dönt minden évben.

Adatszolgáltatás TV-reklámban elhangzó zenékre

A szerzőknek, jogutódoknak és zeneműkiadóknak lehetőségük van arra, hogy ők maguk jelentsék be, ha az Artisjus által feldolgozott csatornán futó televízióreklámhoz használták fel műveiket.  A jogosultak így akkor is hozzájuthatnak az őket illető jogdíjhoz, ha a reklámszpot hossza nem érte el a 60 másodpercet, és emiatt a televíziócsatorna nem szolgáltatott adatot a reklámban elhangzó zenékről.

A 60 másodpercnél nem hosszabb reklámszpotok játszási és produkciós adatait az Artisjus a Nielsen Közönségmérés Kft-től szerzi be, és rendszeresen feltölti a Szerzői Információs Rendszerbe. A jogosultak itt választhatják ki azokat a reklámfilmeket, amelyekben a zenéjük szól.  A szpotok között kereshetnek termék, márkanév, ügynökségnév, reklámcím alapján, és a reklámokhoz köthetik hozzá a már korábban az Artisjushoz bejelentett műveiket.

Mivel a reklámszpotok listáját folyamatosan frissítjük, a mielőbbi jogdíjkifizetés érdekében érdemes legalább negyedévente ellenőrizni az újonnan feltöltött reklámzenei adatokat a SZIR-ben.

Hogyan kaphatok biztosan jogdíjat? 

Az előadók online is bejelenthetik fellépéseiket az Artisjusnál. Ezt követően a bejelentett fellépések jogosítási és felosztási státuszát is nyomon tudja követni online. Részletesebb leírásunk itt olvasható. 

1.) A honlap főoldalán a jobb felső sarokban lévő „Belépésre” kattintva lépjen be meglévő azonosítójával az online műbejelentéshez is használt, már jól ismert online rendszerbe. (Még nem regisztrált online ügyintézéshez? Így pótolhatja.)

Milyen fellépéseket lehet az online rendszerünkön keresztül bejelenteni? 

  1. Ahol fellépőként, vagy a fellépő menedzsereként személyesen jelen volt.
  2. Csak a koncertszerű fellépéseket (a háttérzene jellegű [pl. vendéglátó] fellépéseket nem).
  3. Belföldi és külföldi fellépéseket egyaránt.
  4. Már megtartott fellépéseket.

2.) Állítsa össze a setlistet!

SETLISTEK: ezen az oldalon lehet egy adott előadó, zenekar setlistjeit összeállítani. (A setlist egy olyan előre rögzített sablon műsor, amit később, a fellépések bejelentésénél gyorsan és egyszerűen be lehet tölteni.)

Rengeteg idő megspórolható azzal, ha előre legyártott setlisteket használ a fellépések bejelentéséhez.

3.) Adja meg a fellépések adatait!

FELLÉPÉSEKezen az oldalon lehet a fellépés adatait (pl. fellépő neve, helyszín, dátum, stb.) rögzíteni, valamint a fellépő műsorát (setlistet) betölteni.

Felosztás

A televíziókban elhangzott művek után beszedett jogdíjakat három részre bontjuk és így három különböző felosztásban fizetjük ki:

  • 45% a konkrét zenei elhangzásokra
  • 15% a funkcionális (szignál-, háttér-,szünetközi-, reklámzene) zenei elhangzásokra
  • 40% a filmzenei elhangzásokra jut.

A funkcionális és a filmzenei elhangzások másodperc alapúak, alapvetően az elhangzások hossza és gyakorisága, valamint az elhangzás helye (a csatorna befizetése, ahol elhangzott a mű) befolyásolja az egy műre kifizethető jogdíj mértékét.

  1. Pontérték

    A konkrét zenei elhangzások felosztása pontérték-alapú. Ez azt jelenti, hogy minden elhangzási adatot először lefordítunk pontokra, és a felosztásba kerülő teljes jogdíjösszeget ezen pontok alapján osztjuk fel.
    A pontok száma függ a mű:
    – elhangzásának hosszától
    – műfajától
    – elhangzási jellegétől (konkrét-, szignál-, háttér-, szünetközi-, reklámzene)
    – előfordulási mennyiségétől (funkcionális elhangzás esetén).

  2. Befizető szorzó

    Mivel a televíziós jogdíjak egységes jogdíjalapból kerülnek kifizetésre, a nagyobb bevételt termelő elhangzások a befizető szorzó alkalmazásával kezelhetők. Tehát egy 10-szer akkora bevételt elérő TV 10-szer akkora összeget fizet ugyanazon dal ugyanolyan elhangzásáért.

  3. Felosztási időszak

    A konkrét és funkcionális zenei elhangzások esetében az előző évi befizetések és elhangzások felosztására, kifizetésére évente egyszer, májusban kerül sor, míg a filmzenei felhangzásokat szintén évente egyszer, júniusban számoljuk el.

  4. Előadók-kiadók

    Míg a zeneszerzők, szövegírók és zeneműkiadók az Artisjus útján, addig az előadók az Előadóművészi Jogvédő Iroda (EJI), a hangfelvétel-kiadók pedig a MAHASZ révén kapnak jogdíjat.