Mit kell tudni szerzőként az online jogdíjakról? Tudnivalók az online jogdíjak beszedéséről, felosztásáról és az adatszolgáltatásról.
Az Artisjus az online szolgáltatások sokféle típusát jogosítja a dalszerzők javára. A legnagyobb jelentősége ma az előfizetéses audio streaming szolgáltatásoknak (pl. Spotify, Apple Music), valamint a platform-alapú szolgáltatásoknak (pl. YouTube) van. Emellett a filmekbe, sorozatokba foglalt zenék VOD (Video-On-Demand) felhasználása után is szedünk be jogdíjakat, de az online elérhető rádiós és televíziós tartalmak jogdíját is kezeljük.
A nemzetközi digitális zenei szolgáltatók jogosítása egyre inkább multiterritoriális. Ez azt jelenti, hogy a hagyományos jogkezelési munkától eltérően itt a hazai zenei repertoárt a teljes európai (illetve ennél is nagyobb, a Közel-Keletet és Afrikát is magába foglaló) piacra közvetlenül az Artisjus jogosítja, a szolgáltatóktól érkező jogdíjakat mi osztjuk fel és fizetjük ki a dalszerzőknek.
A digitális zenei szolgáltatók jogosítása, a szerződések kötése folyamatosan zajlik. Törekszünk arra, hogy dalszerzőink a világon elérhető legjobb üzleti és technológiai feltételekkel tudják megkapni jogdíjukat.
A rádiós vagy koncertes jogkezeléshez képest itt több nagyságrenddel nagyobb adatmennyiséggel kell dolgozni. Míg egy rádiócsatorna egy negyedéves műsora nagyjából 30 ezer elhangzási sort jelent, addig egyetlen szolgáltató egyetlen negyedévnyi online adatszolgáltatása a 10 milliárd sort is elérheti – tehát olyan, mintha 320 ezer rádiócsatorna adatait dolgoznánk fel.
Ráadásul ezen a területen folyamatos a változás: rendszeresek az új szabványok, az új elszámolási megoldások, ami mind az alkalmazott informatikai eszközeink folyamatos fejlesztését igényli. Saját, modern, felhő alapú adatfeldolgozó alkalmazásunk lehetővé teszi a folyamatos azonosítási munkát. Ezt egészítjük ki gondos manuális munkával, hogy a hazai dalszerzőknek járó jogdíjak ne vesszenek el az adatok között.
Az online jogdíjak beszedése a legtöbb szolgáltatás esetén „claim” alapú: tehát csak az általunk képviselt dalszerzők és zeneműkiadók műveire eső jogdíjakat kérhetjük be. Így a munka első fázisa az elhangzások beazonosítása, ezt követi a saját jogdíjrészek bekérése, majd az esetleges konfliktusok (más jogkezelőkkel való ütközések) feloldása.
A jogdíjak felosztása és kifizetése folyamatosan történik, egyre több szolgáltató adatának feldolgozásával. A felosztott jogdíjakat online platformunkon (SZIR) a részletes elhangzási adatokkal mutatjuk meg a dalszerzők és zeneműkiadók számára.
Mi az az aggregátor?
Röviden online zenei terjesztő, aki segít abban, hogy zenéid felkerüljenek a különböző digitális zenei szolgáltatók felületeire, pl. Spotify, Amazon, Apple Music, YouTube Music stb. Számos aggregátor létezik, és a megállapodások és a fizetési modellek szolgáltatásonként változnak. Ha a zenéidet professzionális szinten szeretnéd terjeszteni a digitális térben és az aggregátorodtól is, valamint az Artisjustól is akarsz kifizetést kapni, akkor azt tanácsoljuk, hogy keresd meg a számodra legmegfelelőbb aggregátort.
Hogyan kerülhetnek a zenéim a Spotifyra?
Meg kell bíznod egy aggregátort, aki feltölti neked a zenédet Spotifyra és a további digitális platformokra. Az aggregátorokról itt olvashatsz többet.
Mi az az ISRC kód?
Az ISRC (International Sound Recording Code), ami azonosítja a zeneművedről készült hangfelvételt. Minden egyes hangfelvételnek külön ISRC kódja van, így ennek segítségével könnyen és egyszerűen lehet egy nagy adathalmazban is azonosítani, hogy mi hangzott el. Így néz ki pl. HUC271300141. Fontos! Azokat az ISRC-ket, amelyekkel a zeneműveidet feltöltötte az aggregátor a különböző platformokra, a SZIR-ben meg kell adnod a Művek → Megnézem menüponton belül a Művek módosítása gombra kattintva. Ellenkező esetben drasztikusan csökken az esélye, hogy az elhangzó műveidet a több milliárdnyi adat közül be lehessen azonosítani.
Mennyit fizet az Artisjus a Spotify-on lejátszott zenékért?
A jogdíj mértéke több tényezőtől is függ:
Például a prémium előfizetés több bevételt hoz, de az ingyenes előfizetés több meghallgatást eredményez. Ha egy előfizetésen belüli előfizetők adott időszakban nagyon sok zenét hallgattak, akkor a jogdíjat is nagyon sok felé kell osztani. Ha kevesebbet, akkor kevesebb felé.
Honnan tudja az Artisjus, hogy milyen zenéket játszanak le a YouTube-on?
Negyedévente kapunk a YouTube-tól jelentéseket a megadott időszakban lejátszott dalokról.
Miért kell aggregátor? A YouTube-ra én is fel tudom tölteni a zenéimet!
Az aggregátorok nem csupán feltöltik a zenéidet a YouTube-ra, szolgáltatásuk ennél jóval összetettebb. Amellett, hogy segítik kiadványodat eljutni az összes létező digitális boltba a megfelelő időben, a megfelelő előadói profilra, kiemelt partneri kapcsolatban állnak a platformokkal, ezért több bevételt generálnak ugyanabból a mennyiségű hallgatásból vagy megtekintésből, mint amit önállóan egy YouTube Partner Program esetében keresnél. Az aggregátorok aktívan részt vesznek a platformok béta tesztjeiben, és elsőként értesülnek a még be nem vezetett, új funkciókról, így felkészíthetik az előadókat az őket is érintő változásokra. Segítenek új megjelenéseid kiemelésével, hogy azok minél több szerkesztői listába kerüljenek, ezzel pedig a meglévő közönséged mellett új hallgatókat is szerezhetsz. Szemmel tartják tartalmaid jogi helyzetét, és azonnal cselekednek, ha bármilyen probléma veszélyezteti zenéd elérhetőségét. A nagyobb aggregátorok pedig saját fejlesztésű eszközökkel is rendelkeznek, amivel segítik az előadók életét, legyen szó csatorna optimalizálásról, vagy rövid-formátumú videóstratégiáról.
Mi az az ISWC kód?
A könyvekhez hasonlóan a zeneművek is rendelkeznek nemzetközi azonosító számmal, ez az ISWC (International Standard Musical Work Code, ld. www.iswc.org), amelynek kiosztását Magyarországon az Artisjus végzi.
Az International Standard Musical Work Code (ISWC) egyedileg azonosítja a zeneművet nemzetközi viszonylatban.
MIÉRT HASZNOS?
A kód segítségével a külföldi jogkezelő társaságok könnyedén beazonosíthatják a magyar műveket, az utánuk befizetett jogdíjakat pedig az Artisjuson keresztül elszámolhatják a magyar jogosultaknak. Gyakran külföldi szerzői pályázatok, felhasználói szerződések kötelező eleme az ISWC kód.
HONNAN TUDHATÓ, HOGY MI EGY MŰ ISWC KÓDJA?
Az online rendszerbe regisztrált szerzőink, jogosultjaink saját felhasználói felületükön láthatják a kódszámot a Művek menüpontban az Általános információk fülön. Online hozzáféréssel nem rendelkező szerzőink a Szerzői Kapcsolatok Osztályán érdeklődhetnek ([email protected]).
Mennyit fizet az Artisjus a YouTube-on lejátszott zenékért?
Hasonlóan, mint a Spotify esetében. Itt is a jogdíj mértéke több tényezőtől is függ:
Például a prémium előfizetés több bevételt hoz, de az ingyenes előfizetés több megtekintést eredményez.
A megtekintések száma önmagában nem határozza meg a jogdíj mértékét, mindig az adott videóra eső reklám- és előfizetői bevétel a kiindulópont. Éppen ezért nem lehet releváns átlagot kiszámítani a YouTube teljes zenehasználatára vonatkozóan.
Mikor kapok jogdíjat az online felhasználásokból?
A jogdíjak felosztása és kifizetése folyamatosan történik, egyre több szolgáltató adatának feldolgozásával. A felosztott jogdíjakat online platformunkon (SZIR) a részletes elhangzási adatokkal mutatjuk meg a dalszerzők és zeneműkiadók számára.
Miért csak akkor kapok jogdíjat egy elhangzás után, ha bejelentettem a művemet?
Az online jogdíjak beszedése a legtöbb szolgáltatás esetén „claim” alapú és csak az általunk képviselt szerzők és zeneműkiadóik műveire eső jogdíjakat kérhetjük be. Így az Artisjus által képviselt jogdíjrészeket pontosan ismernünk kell ahhoz, hogy a jogdíjigényünket (claim) a szerzők és a zeneműkiadók nevében érvényesíteni tudjuk.
Melyik műhöz adjam meg a SZIR-ben az ISRC-t, ha abban a hangfelvételben, amit az aggregátor feltöltött több mű is szerepel? Pl. egy komplett albumot vagy koncertfelvételt töltött fel egy ISRC alatt?
Sem a SZIR-ben, sem az online platformokra nem javasoljuk a komplett album vagy koncertfelvétel feltöltését. Egy mű egy hangfelvételét egy videóban külön kell feltölteni. Ez nem jelenti azt, hogy nem lehet egy komplett koncertet feltölteni pl. a YouTube-ra, csupán azt, hogy ez esetben azt „darabolni” kell, egy videó – egy hangfelvétel – egy mű egységre. Ekkor lehet egy műre a szerzői jogdíjat érvényesíteni. Amennyiben a disztribútor által feltöltött tartalom mégis egy komplett album vagy teljes koncertfelvétel hangfelvételét tartalmazza, az ahhoz tartozó ISRC kódot egyetlen műhöz sem kérjük feltölteni a SZIR-be. A közös jogkezelők egy hangfelvételt egyetlen művel tudnak azonosítani.
Miért kapok az aggregátortól és az Artisjustól is jogdíjat online felhasználások után?
Az Artisjus az általa közvetlen képviselt zeneművek után szedi be és fizeti ki a szerzőknek a szerzői jogdíjat. Az aggregátorokon keresztül a hangfelvételek jogai után járó jogdíjat (digitális jogdíj) kapod.