Online

Mit kell tudni szerzőként az online jogdíjakról? Ez az a terület, ami a mechanikai oldalon egyre csökkenő jogdíjakat kompenzálhatja, ezért a jelentősége folyamatosan növekszik. Tudnivalók az online jogdíjak beszedéséről, felosztásáról és az adatszolgáltatásról.

Beszedés

A fizikai hordozók értékesítése drasztikusan csökken, a digitális értékesítés jelenti azt az új területet, ahol a hangfelvételek ma is értékesíthetők. Még hosszú idő kell ahhoz, hogy az üzleti modellek igazán kikristályosodjanak: jelenleg a letöltéses alapú zeneáruházak (pl. iTunes, Dalok.hu) mellett egyre nagyobb teret hódítanak az előfizetéses streaming szolgáltatások (pl. Spotify, Deezer), ahol százalékos alapú jogdíjat kell felosztani az összes, adott időszakban meghallgatott zenemű jogosultjai között.

 

Adatszolgáltatás

Az online felhasználások minden korábbinál nagyságrendekkel nagyobb elhangzásiadat-forgalmat generálnak. Bár léteznek már új, egységes adatszolgáltatási formátumok, amik implementálásban az Artisjus az elsők között jár, egy-egy új szolgáltatás elindulásakor hosszabb idő telik el, mire a gördülékeny adatszolgáltatás és -feldolgozás beindul.

 

Felosztás

A letöltéses (download) típusú felhasználásoknál olyan egyszerű a jogdíjfelosztás, mint a hangfelvétel-kiadásnál: minden egyes fizetős letöltés egyedileg beazonosítható, és a rá eső jogdíj a szerzőnek könnyen kifizethető. Az előfizetéses streaming szolgáltatásoknál a jogdíj az összes elhangzási gyakoriság alapján kerül kifizetésre.