Online

Mit kell tudni szerzőként az online jogdíjakról? Tudnivalók az online jogdíjak beszedéséről, felosztásáról és az adatszolgáltatásról.

Beszedés

Az Artisjus az online szolgáltatások sokféle típusát jogosítja a dalszerzők javára. A legnagyobb jelentősége ma az előfizetéses audio streaming szolgáltatásoknak (pl. Spotify, Apple Music), valamint a platform-alapú szolgáltatásoknak (pl. YouTube) van. Emellett a filmekbe, sorozatokba foglalt zenék VOD (Video-On-Demand) felhasználása után is szedünk be jogdíjakat, de az online elérhető rádiós és televíziós tartalmak jogdíját is kezeljük.

A nemzetközi digitális zenei szolgáltatók jogosítása egyre inkább multiterritoriális. Ez azt jelenti, hogy a hagyományos jogkezelési munkától eltérően itt a hazai zenei repertoárt a teljes európai (illetve ennél is nagyobb, a Közel-Keletet és Afrikát is magába foglaló)  piacra közvetlenül az Artisjus jogosítja, a szolgáltatóktól érkező jogdíjakat mi osztjuk fel és fizetjük ki a dalszerzőknek.

A digitális zenei szolgáltatók jogosítása, a szerződések kötése folyamatosan zajlik. Törekszünk arra, hogy dalszerzőink a világon elérhető legjobb üzleti és technológiai feltételekkel tudják megkapni jogdíjukat.

Adatfeldolgozás

A rádiós vagy koncertes jogkezeléshez képest itt több nagyságrenddel nagyobb adatmennyiséggel kell dolgozni. Míg egy rádiócsatorna egy negyedéves műsora nagyjából 30 ezer elhangzási sort jelent, addig egyetlen szolgáltató egyetlen negyedévnyi online adatszolgáltatása a 10 milliárd sort is elérheti – tehát olyan, mintha 320 ezer rádiócsatorna adatait dolgoznánk fel.

Ráadásul ezen a területen folyamatos a változás: rendszeresek az új szabványok, az új elszámolási megoldások, ami mind az alkalmazott informatikai eszközeink folyamatos fejlesztését igényli. Saját, modern, felhő alapú adatfeldolgozó alkalmazásunk lehetővé teszi a folyamatos azonosítási munkát. Ezt egészítjük ki gondos manuális munkával, hogy a hazai dalszerzőknek járó jogdíjak ne vesszenek el az adatok között.

Az online jogdíjak beszedése a legtöbb szolgáltatás esetén „claim” alapú: tehát csak az általunk képviselt dalszerzők és zeneműkiadók műveire eső jogdíjakat kérhetjük be. Így a munka első fázisa az elhangzások beazonosítása, ezt követi a saját jogdíjrészek bekérése, majd az esetleges konfliktusok (más jogkezelőkkel való ütközések) feloldása.

  • A dalszerzők a művek adatainak kiegészítésével, ISRC kódok megadásával tudják elősegíteni a pontos jogdíjfelosztást. Erről részletesebben itt olvashat.
  • A YouTube elszámolási modellje eltér a többi szolgáltatóétól, tudnivalók itt.
Felosztás

A jogdíjak felosztása és kifizetése folyamatosan történik, egyre több szolgáltató adatának feldolgozásával. A felosztott jogdíjakat online platformunkon (SZIR) a részletes elhangzási adatokkal mutatjuk meg a dalszerzők és zeneműkiadók számára.