Adatszolgáltatás

A 2016-ban bevezetett változásoknak megfelelően fokozottan ellenőrizzük a különböző jogdíjráosztások alapjául szolgáló forgalmi adatokat, ezek közül is elsősorban a műsoros kiadványok értékesítési adatait.

Miért ellenőrzi az Artisjus a forgalmi adatokat?

Az ellenőrzés célja elsősorban a magánmásolási jogdíjak okszerű felosztásának biztosítása. A felosztásnak követnie kell a magánmásolással érintett művek eloszlását. A felosztási elvek lazulása akár a magánmásolási jogdíj intézményének létét is veszélyeztetheti, ami a teljes hazai zeneipar számára komoly problémát jelentene.

Munkánk során arra törekszünk, hogy megállapítsuk, hogy a fizikai hordozón megjelent kiadványok közül mennyi kerülhet magánmásolás számára elérhető állapotba az adott üzleti évben. Tehát, hogy az értékesítésre átadott kiadványok közül mennyi került végfelhasználóhoz (fogyasztóhoz) ellenérték fejében. Továbbá azt is vizsgáljuk, hogy a fogyasztóhoz eljuttatott kiadványok száma tükrözi-e a hangfelvételek iránti keresletet.

Mi az adatszolgáltatás határideje?

A kiadott hangfelvétellel kapcsolatos adatszolgáltatási kötelezettségét 2025. január 15-ig köteles teljesíteni, a szerződés 9. pontja értelmében.

Hogyan kell adatot szolgáltatni?

Az adatszolgáltatási nyomtatványon a forgalomba hozott (eladott) mennyiségről írásban kell nyilatkozniuk. A kiadó felel azért, hogy a nyilatkozata hibátlan és a valóságnak megfelelő – különös tekintettel arra, hogy az a szerzői jogosultakat illető jogdíjak összegét befolyásolja.

2025. január 15-ig tehát a 2024-ben értékesített példányokról kell nyilatkozniuk az adatszolgáltatási nyomtatványon.
Elmaradt értékesítési adatszolgáltatások 2016-ig visszamenőleg pótolhatóak.

A nyilatkozat beküldése

Az AVDH lakossági alkalmazása 2025. január 1-jével megszűnt.  Ezért az Artisjus felé sem tudnak az ügyfeleink adatszolgáltatást hitelesíteni és teljesíteni az AVDH használatával. Az AVDH helyett a DÁP (digitális állampolgárság) alkalmazásban elérhető elektronikus aláírást lehet használni, ami csak azok számára elérhető, akik DÁP regisztrációval rendelkeznek. A DÁP digitális aláírás a hatósági tájékoztatások szerint fokozatosan élesedik, tehát nem biztos, hogy regisztrációt követően azonnal tudja használni az igénylő. Bővebben információk a https://dap.gov.hu/ oldalon.

Elektronikus úton a DÁP digitális aláírással vagy ún. minősített elektronikus aláírással (pl. https://e-szigno.hu/, https://netlock.hu/, más ennek megfelelő szolgáltatás) tudjuk elfogadni az adatszolgáltatásokat.

Ha erre nincs mód, akkor a kitöltött, cégszerű aláírással ellátott űrlapokat a [email protected] e-mail címre kérjük elküldeni 2025. január 15-ig. Az eredeti aláírt példányokat postai úton is be kell küldeni egyidejűleg. Határidőben teljesített adatszolgáltatásnak csak azt tudjuk tekinteni, amelyik az e-mailes küldést követően postai úton, eredeti példányban is beérkezik hozzánk.

Postacímünk: 1539 Budapest Pf. 593., a borítékra kérjük írják rá: ARTISJUS – Magánmásolási és Mechanika Osztály

Mi a teendő, ha a kiadott hordozó esetében nem történt értékesítés?

Kérjük, ebben az esetben is töltse ki az adatlapot úgy, hogy minden értékesítéstípus mellett egy-egy nullát tüntet fel. Az így kitöltött űrlapot a megadott határidőig küldje el nekünk a fenti módok valamelyikén (ügyfélkapun vagy emailes és postai beküldéssel).

Mi a helyzet a promóciós kiadványokkal?

Azokat a promóciós jellegű kiadványokat, melyek ellenértékért megvásároltak a kiadótól, de azok végső soron ingyenesen (ajándékként) kerültek a fogyasztókhoz, sajnos nem tudjuk figyelembe venni az üreshordozói jogdíjak felosztásakor. Ennek oka, hogy a fogyasztók ingyen jutottak hozzá a kiadványokhoz, így azok forgalma nem tükrözi piaci szükségletet, kapcsolatuk a magánmásolással gyenge.

Az adatszolgáltatási nyilatkozaton kérjük darabszám megadásával a promóciós kiadványok feltüntetését is!

Egyéb tudnivalók

Nagykereskedelmi értékesítési számlák benyújtása esetén kiemelten vizsgáljuk a kiadványok fogyasztókhoz történő eljutását. Amennyiben a nagykereskedelmi ár és a bekerülési költség közelít egymáshoz, további bizonylatokat kérhetünk a végfelhasználók (fogyasztók) részére történő értékesítés igazolásáról. Az igazolás és további bizonylatok bemutatása a kiadókat terhelő kötelezettség.

Magas példányszámú értékesítés esetén a nagykereskedelmi értékesítési igazolások mellett, a különböző értékesítési csatornák forgalmát, valamint az értékesítés körülményeit is vizsgálhatjuk.

Számítunk együttműködésére annak érdekében, hogy a magánmásolási jogdíj rendszere stabilan fennmaradhasson. Ez a teljes zeneipar közös érdeke.

Részletes információkat az adatszolgáltatással kapcsolatban itt talál.