Tornyai Péter

„…Vállamon huszonöt év van már…” Mi, többször huszonötöt számlálók megmosolyogjuk Petőfi verssorát. A harminc esztendős zeneszerzőnek is hol van már a 25. év, különösen ha az ilyen évjáratban pályája végén járó Schubertre, azt közelítő Mozartra gondol. A harmincéves zeneszerző ma fiatal: junior. Bella Máté is épp ennyi volt, amikor két éve első alkalommal ő kapta Az év junior komolyzenei alkotója díjat az Artisjustól.

A tagadhatatlanul fiatal, idén 30 éves Tornyai Péter azonban már sokat letett az asztalra. És már nem is nevezhető puszta ígéretnek. Ha csak a díjait tekintjük, és az azokhoz rendelhető műveit említjük, akkor is hosszú az ígéret beváltásainak sora. A 2011-es Új Magyar Zenei Fórum első díjától, amelyet QuatreQuatuors című kompozíciójával érdemelt ki, a következő évben az Ach Gott und Herr-ért a Wiener Konzerthaus zeneszerző versenyén elnyert első díjon át a 2013-as Új Magyar Zenei Fórumon második helyezett Cordes à vide-ig, amely Eötvös Péter különdíját, egy külföldi megrendelést is meghozott a számára. Tavaly az ostravai Generace zeneszerző verseny első díjasa lett, itthon pedig elnyerte a Junior Prima díjat.

Tornyai Péter még beérkezettként is sokáig lesz fiatal. Szüntelen újat keresése ígéri ezt. Nem olyan alkat, aki rá akar találni „az útra”, hogy azt kitaposva biztonságosan lépdeljen előre. Kísérletező alkotó. Aki – arra utalva, hogy különféle formációkban hegedűjén és brácsáján szolgálja nemzedéktársait – így vallott a Muzsika folyóirat számára készült portrébeszélgetésünkben:  „Nekem mint konzervatív hangszeres szerzőnek még mindig a koncert a zenélés alapvető színhelye, ez az a megnyilvánulás, amikor az történik, amiről a zene szól. Meg kell tehát ragadnunk, miben lehet több egy koncert egy felvételnél. Ki lehet, és ki kell használni a zenei előadáshoz tapadó látványt.”

Kívánjuk, majdani szeniorként is a junior innovatív energiáival keresd stílusod megújításának eszköztárát, kedves Tornyai Péter!

 

Írta: Hollós Máté

Fotó: Fegyverneky Sándor