A krézi sráctól a 20ezer éjszakás kalandig
Mondhatnánk, hogy Szűcs Krisztián, aki alapító tagja volt 1995-ben a Heaven Street Seven formációnak, hosszú utat tett meg az alternatív klubok világától a Budapest Bár színpadáig, de azt is mondhatjuk, hogy Szűcs Krisztián nem sokat változott, az elmúlt húsz évben ugyanaz a kedves fanyar figura maradt, aki állandó depresszióját keserűen ironikus dalokkal próbálja feloldani.
Szűcs Krisztián Az Év Szövegírója elismerést leginkább a Húszezer éjszakás kaland című dallal érdemelte ki, melynek szövege bravúros módon idézi fel a magyar slágerek legszebb korszakát, de az Artisjus díj egyben elismerése annak a 20 éves alkotói folyamatnak is, ami szorosan kötődött a Heaven Street Seven produkcióihoz.
Szigorúan szakmai szempontból is el kell ismernünk, hogy a kitüntetett szerzőnk már 20 éves szövegírói gyakorlatot mondhat magáénak. A HS7 első éveiben, angol tanári diplomával alátámasztva, angol szövegekkel kísérletezett, mint oly sokan, akik az azonnali világhír bűvöletében kezdik a zenei pályafutásukat. 98-től viszont már magyar szövegeket írva szembesült a valódi szakmai kihívással: Hogyan lehet nem magyar eredetű dallam és ritmusképletekhez olyan magyar szöveget írni, ami nem töri derékba a nyelvet, mégis képes alkalmazkodni formájában és tartalmában is az új zenei megközelítéshez. Ezt a feladatot Szűcs Krisztián a kezdetektől fogva kiváló érzékkel oldotta meg, sajátos világot teremtett, és a könnyen és jól énekelhető sorok mellett mindig ott voltak a jelentések, melyek gyakran keserű iróniával számoltak be egy költői hajlamú dalszerző gyötrelmeiről. Szűcs Krisztián ugyanis tudja, hogy nincs szükség rá, mégsem tud ellenállni a belső késztetésnek, hogy értelmes dalokat írjon egy olyan műfajban, ahol a zeneipar elvárásai között az értelmes és színvonalas dalszövegek nem a legfontosabb feltételek. Valószínűleg ő is sejti, hogy az énekelt ritmusos szövegek mások, mint a versek, mégis működik bennük valami ősi varázslat, ahol az üzenet minden másnál jobban kötődik az emberi lélekhez.
Nehéz elválasztani a színpadi frontembert a magányos alkotótól, de Szűcs Krisztiánban kétségkívül létezik az a képesség, melyet szerzői tehetségnek ismerünk el, és ami remélhetően számára is legalább húszezer éjszakás kalandot jelent a magyar dalok sokszínű világában.
Bródy János