Bizonyára sokan találgatták, tud, akar és mer-e Jeney Zoltán a Halotti Szertartás című monumentális és elementáris erejű műve után újra nagyszabású egyházi művet írni. Mindhárom kérdésre igen a válasz. A reformáció évének egyik kiemelt rendezvénye volt az ünnepi hangverseny, amelyen új műve, az Aus tiefer Not bemutatásra került. A kompozíció legtöbb vonatkozásában a Halotti Szertartásban kijelölt úton halad: énekes és prózai szólisták, kórus és nagyzenekar szólaltatja meg a különböző nyelveken megírt recitatívókat, felolvasásokat, áriákat és kórus-turbákat. Ugyancsak ismerős a szövegkönyv bibliai – az Ó- és az Újszövetségből egyaránt merítő – idézeteket, lutheránus korálszövegeket és magyar irodalmi (prózai és verses) részleteket egyetlen nagyszabású folyamattá összedolgozó technikája. A stílus is következetesen folytatja zenei elődjét: a recitatívók szabadsága és a zárt, kórust és zenekart foglalkoztató tételek szigorú polifóniája folyamatosan ellenpontozzák egymást, a végeredmény pedig egyetlen, hatalmas erővel megjelenített vízió a világunkról, amelyet szeretni is, elviselni is sokszor nehéz, de amiben élnünk kell, és naponta szembesülnünk vele.
Meggyőződésem, hogy az idei Artisjus-díat az utóbbi évek egyik legfontosabb magyar zeneműve kapja.
Írta: Tihanyi László
Fotó: Hámori Zsófia