Hajnal István szövegei a hatvanas évektől követeltek maguknak figyelmet, elsősorban líraiságukkal, bravúros prozódiájukkal, finoman megfogalmazott érzésekkel.
Munkássága szerteágazó: slágerektől sanzonokon át filmzenékig mindent írt, valamennyit magas színvonalon.
A közönség általában nem nagyon törődik azzal, hogy ki is a slágerek szövegírója, mondhatni a versenyben előítéletek nélkül indulhat bármely dalszöveg, de sokat elárul, hogy egy-egy szövegírót hány zeneszerző és kik kérnek fel alkotótársnak. Hajnal István esetében ez a névsor önmagáért beszél.
Alkotótársnak hívta – a felsorolás korántsem teljes – Nádas Gábor, Fáy András, Payer András, Deák Tamás, Havasy Viktor, Pethő Zsolt, Berki Géza. Schöck Ottó ugyanúgy írt vele, mint az Omega együttes, Koncz Tibor az ő szövegével képzelte dalát, mint ahogy Dobos Attila, vagy Balassa P. Tamás.
Ullmann Ottóval is számos sikert ért el, emlékezetes a „Mesélj a nőkről” című fesztiváldala.
Most persze felötlenek az előadók Kovács Katitól kezdve Németh Lehelig. Azt, hogy dalai nem csak a pillanatnak szólnak példázza, hogy Deák Tamással írt „Egyedül a tóparton”-című dalát előadta a Kispál és a borz is. Van-e aki nem csettintett elismeréssel a „Négy gengszter” fantasztikus bravúros szövege hallatán, melyet most a Cotton Club Singers dolgozott fel virtuóz előadásában?
A szövegek generációkat szolgáltak ki, gondoljunk csak arra, hogy a „Kék öböl” című Payer dalt Kovács Erzsi után Nagy Natália is elénekelte.
„Lehet hogy szép nem vagyok” – szállóige lett. Macskafogó, Vili a veréb…
Végére hagytam azt a sikert, amelyik a mai másik életműdíjasunkkal köti össze, és amely dal egy fantasztikus előadói pálya nagyon fontos állomása lett: Kovács Kati indulásához adott nagyon energikus trambulint Gyulai Gaál János és Hajnal István dala, a „Nem leszek a játékszered”.
Kedves Pista!
Emlékszel a dalra – ezt a szöveget a szakma írta át, de nem véletlenül – : „szeretem a Hajnalt, szeretem az Ullmannt…
Most fogadd köszönetünket az Artisjus életmű-díjasaként!
Wolf Péter