Realizált elektronikus zene

CSILLAGZENÉK
(Asztrofizikai szakértő dr. Kolláth Zoltán.)

CSILLAGZENE No. 1  (5')

Rövidebb lélegzetű mű, mely öt formaszakaszból áll (A A1v B C A2v). Hangzó anyagának modelljei különböző csillagok pulzálásának frekvencia-színképei, melyek a hallhatóság tartományába transzponálva észlelhetők sajátos minőségű hangokként.
A "csillaghangok" hangzási minősége inkább hasonlít ütőhangszereink hangjához, mint dallamjátszó hangszereinkéhez, mert frekvencia-színképük inharmonikus, azaz a komponens frekvenciák nem a jól ismert felhangsor frekvencia-rendje szerint következnek. A kozmikus világban a frekvenciák transzponálódásakor
- például, ha csillagöregedés folytán a csillag-térfogat és -tömeg megváltozik -  
a frekvencia-színkép komponensei nem egyformán transzponálódnak, hanem a köztük lévő viszonyok bizonyos szabály szerint torzulnak. A színkép-torzulásnak ezek a különlegességei a zenei történés folyamataiban szintén megvalósulnak. A kompozícióban egy különös frekvencia-színkép nem csupán a zenemű hangzásaira nézve meghatározó, hanem, mint infra-frekvenciák összefüggés-rendszere, a párhuzamosan futó történési folyamatok időbeli viszonyait is szabályozza.
A kompozíció megszólaltatása sztereóhangosítást feltételez. Rövidsége folytán hangversenyek műsorszámaként igen jól alkalmazható, de felhasználható filmrészletek aláfestő zenéjeként, vagy más művekkel kombinálva, tárlatok, kiállítások háttérzenéjeként is. Hangversenyszerű előadáskor a mű játékidejének körülhatárolása és a kozmikus élményvilág hangsúlyozása érdekében tompított világítás alkalmazása célszerű.
Hangversenytermi bemutató: Budapest 2003 XI. 8.

CSILLAGZENE No. 2a, No.2b  (31', 61')

A No.2a és a No.2b voltaképpen egyugyanazon mű két különböző változata. A No.2a hangversenyszerű előadás céljára készült, míg a No.2b rendeltetése, hogy megfelelő alkalmak adtán, halkabbra állított hangerővel szólva,  háttérzenéül szolgáljon. Mindkét változat nagyobb terjedelmű kompozíció, csillag-pulzációk rezgésképei szerint modellezett hanganyag felhasználásával. A hangzási történésben különböző léptékű, dinamikusan fejlődő folyamatok szembesülnek és futnak egymás mellett. A nagyobb terjedelem és a viszonylag tágabb időléptékek hatására a hallási élmények a végtelen kozmosz képzetével társulhatnak. Mindkét kompozíció hangzásai alkalmasak lehetnek filmek, filmrészletek aláfestésére is. A zene koncertszerű megszólaltatása mindenképpen sztereó-hangosítást igényel, de kívánatos a sztereó-hangzás háttér-zenei funkcióban is.
Magyarországi bemutató: Budapest, 2006 VI. 6.

CSILLAGHANG-TEREK  (45')

Aláfestő vagy háttér-zenei célra készült, statikus jellegű, nagyobb terjedelmű kompozíció, csillag-pulzációk rezgésképei szerint modellezett hangok felhasználásával. Meditációs gyakorlatok hátteréül is szolgálhat. Sztereó-hangosítást feltételez.Bemutató: Budapest 2006 X.25.

-> Hangfelvételek/ Realizált elektronikus zene/Csillagzene No 1, Csillagzene No 2,
-> Versek-Kották/ Szemléltető kottapéldák/Csillagzene No 1
-> www.konkoly.hu/staff/kollath

Szintetizátorzene

Éremtárlat  (32')
(szintetizátorzene   -   elektroakusztikus háttérzene)

Élő elektronikus zeneként YAMAHA DX7-II szintetizátoron szólaltatható meg, egy erre a célra összeállított hangprogram-készlettel, mely a szintetizátor belső tárából, és egy mikro-hangolású hangrendszer-készlettel, amely a külső tárból, (YAMAHA RAM4 cartridge-ról) hívható le. (A belső és a külső tár programkészlete DX7-II FD típusú szintetizátoron floppy-ról közvetlenül betölthető. A DX7-II D típus használata körülményesebb, mert a külső tárból kezelendő hangrendszer-készlet mellett cartridge-ról kell betölteni a belső tárba szánt hangszín-készletet is.) A kompozíció lejegyzési formája játszókotta, azaz olyan kotta, mely ütemekhez igazodva rögzíti a megszólaltatás billentyűrendjét és programlehívásait, de a billentyűk lenyomásakor nem mindig a hagyományosan megszokott hangmagasságok szólnak. A hang- és a hangrendszer-programok egyidejű lehívása performance üzemmódban egyetlen gombnyomással kivitelezhető. A lejegyzés metronómjelzése: egész = 60. Az ütemek számozása nullával kezdődik, ami által az ütemszámok a másodpercekben mért idő múlását is jelölik.
A zene megszólaltatása sztereóhangosítást kíván.
A kompozíció eredetileg egy zenei tárgyú éremkiállítás alkalmával készült, háttérzene szolgáltatása céljából, s így szükségszerű volt a mű véglegesített, realizált változatának elkészítése is. Mint háttér-zene alkalmas lehet más tárgyú kiállítások háttér-hangulatának biztosítására, vagy akár filmrészletek aláfestésére is. Emeltebb hangerő-beállítás mellett ez a változat is elhangozhat hangversenyek műsorszámaként, annál inkább is, mert a szintetizátorok kereskedelmi forgalmának szüntelen változó divatja miatt a DX7-II szintetizátorok ma már eltűntek az üzleti hangszer-kínálatból.

A szerző előadásában elhangzott Budapesten, Debrecenben, Padovában, Zánkán.
Ősbemutató: Budapest, 1990.  (Háttér-zeneként már 1988-ban is szólt.)

-> Hangfelvételek/ Szintetizátorzene/Éremtárlat
-> Versek-Kották/Szemléltető kottapéldák/Éremtárlat

 

Oktávparadoxonok
(szintetizátorzenék élő előadásra szánt és véglegesített változatban)

Tudományos kutatómunkával kapcsolatos kompozíciók
olyan szintetikus hangok felhasználásával, melyek
nem az oktávval együtt hangzanak leginkább konszonánsnak,
és nem a tőlük oktáv távolságra eső hangokhoz a leghasonlóbbak.

I.

Oktávparadoxonok yamaha DX7-II szintetizátorra  (6')
Kvintoktávok               -    (Tétova lépések)
Kisnóna-oktávok         -    (Megilletődöttség)
Nagyszeptim-oktávok  -    (Rendkeresés)
A tételek főcímei az oktávszerepbe kerülő hangközöket nevezik meg.
A zárójelben álló alcímek a szokatlan jelenség felfedezését kísérő élményekre utalnak.
Az egyes tételekhez készült  hangprogramok tárolási helyüktől függetlenül,
akár a szintetizátor belső tárából, akár a külső tárból (yamaha ram4 cartridge-ról) gombnyomással lehívhatók.
A kottakép a megszólaltatandó hangok billentyűit jelöli.
A kompozíció megszólaltatása monofon hangosítást feltételez.
Bemutató: Budapest, 1991 V. 19. A szerző.

II.

Áltizenkétfokú hangolások   -   (Mérnöki iroda)  (2')
Előadásához egy yamaha dx7-ii szintetizátor, egy külső, vezérlő billentyűzet
és két ember szükséges.
A vezérlő billentyűzet midi-kábelen keresztül vezérli a szintetizátort.
A kompozíció címe arra utal, hogy a zenében az oktávtól eltérő nagyságú
áloktávok vannak tizenkét részre osztva.
A kompozíció előadásához az erre a célra készült hangprogramok, és mikro-hangolású hangrendszer-programok szükségesek, melyek performance üzemmódban
a szintetizátor belső tárából egyidejűleg, egyetlen gombnyomással lehívhatók.
A kottakép a megszólaltatandó hangok billentyűit jelöli ("kétzongorás" szisztémában).
A kompozíció megszólaltatása monofon hangosítást feltételez.
Bemutató: Budapest, 1992 XI. 14. Számítógépről vezérelve.

III.

Oktávparadoxonok szvit  (8')
Az előző két zenemű hangfelvételen rögzített, összevont változata.
Az összevont (realizált) változatban a hangok térbeli megjelenése is programozva van,
ezért sztereóhangosítást kíván.
Bemutató: Budapest, 2001 XI. 21. Hangfelvételről.
Tételei szemléltetésképpen hazai és külföldi konferenciákon is gyakran elhangzottak.

-> Hangfelvételek/ Szintetizátorzene/Oktávparadoxonok szvit
-> Versek-Kották/Szemléltető kottapéldák/Kisnóna-oktávok
-> Versek-Kották/Szemléltető kottapéldák/Áltizenkétfokú hangolások

Fantázia egy synthi-kapcsolásra  -  Az élet gőzösén  (12'-13')
(Színes zene 2001)

Az élet gőzösén száguldunk az időben, fujtatva, dohogva, zakatolva. Vágyaktól, céloktól, félelmektől hajtva repítjük terhünket (kínjainkat és javainkat) olykor élvezve, máskor megszenvedve az őrült rohanást. Emelkedőket, kanyarokat, viharokat leküzdve feltartóztathatatlanul robogunk a végállomás felé.
A főcímhez három realizált interpretáció tartozik, melyek az eredetileg élő előadásra szánt Fantázia egy Synthi-kapcsolásra című zenemű  három különböző előjátszása alapján készültek. Mindhárom interpretációnak készült sztereo- és kvadrofon változata is.  (A kvadrofon változatok hangmérnöke Mátyus Attila.)

A "Fantázia egy sYnthi-kapcsolásra" című kompozíció kizárólag az E.M.S. SYNTHI A.K.S. analóg szintetizátoron adható elő. E kibernetikus működésű szintetizátoron a zene lejegyzése a kapcsolási mátrix beállításainak időbeli sorrendbe rakása által volt lehetséges. Minthogy e hangszer nem terjedt el a zenei használatban, szükségessé vált a zene hangfelvételen történő rögzítése. Tekintve, hogy a kapcsolások beállításaiban néhány tizedmilliméteres különbség is jelentős hangzásbeli eltérést okozhat, az előadások sokkal nagyobb mértékben különböztek egymástól, mint ahogy ez a hagyományos zene előadásaira jellemző. Ez indokolta, hogy a véglegesített változat három különböző interpretációban kapjon formát.

A zenei tartalom többértelműségének érdekes példája Ravasz András képzőművész "Színes zene 2001" című médiakompozíciója, melyben a művész a "Fantázia egy SYNTHI-kapcsolásra" című kompozíció egyik rögzített változatát használta fel aláfestő zeneként, a nélkül azonban, hogy képei az élet gőzösére vonatkoznának.

Bemutató előadások:
Fantázia egy Synthi-kapcsolásra: Debrecen 1979 július. Előadó: a szerző.
III. realizált interpretáció: Budapest, Budapest, 2000 XI. 22.
Színes zene 2001. Budapest, 2001 VI. 7.
II. realizált interpretáció: Budapest, Budapest, 2006 VI. 6.

-> Hangfelvételek/ Szintetizátorzene/ III. realizált interpretáció (Az élet gőzősén)

 

Elektroakusztikus kamarazene

A zene partján ciklus  (67')
(elektroakusztikus költeménysorozat saját szövegekre)

Hangmérnökök: Horváth István, Mátyus Attila

Előadói apparátus:
Szövegmondó + rögzített elektronikus zene
sztereofon vagy kvadrofon hangosítással.
A szövegszakaszok pontos időbeli helyéről időskálán követhető grafikus partitúra-kivonat alapján tájékozódhat a szövegmondó.
Létezik a műnek szöveggel együtt rögzített, realizált változata is,
ami hanghordozóról lejátszva, élő közreműködés nélkül is előadható.
A teljes ciklus öt elektroakusztikus költeményből áll, melyek külön-külön önálló
kompozícióként is műsorra tűzhetők.

A költemények címei:
1. Különös hangverseny,  2. A zene partján,  3. Jelenés,  4. Énekel., 5. A kertész
Az első két tétel szöveg nélkül megszólaltatva is teljes értékű zene.
A harmadik, negyedik és ötödik tételben a szöveg nemcsak gondolatilag része a zenének, hanem hangzásilag is.
Elhagyása ahhoz hasonló veszteség, mint amikor valamely dalnak
csak a kíséretét játsszák el, az énekszólam nélkül.
A költemények szövegei a múlt század hatvanas éveiben (1961-63 környékén) készültek, megzenésítésükre viszont az ezredforduló utáni években került sor.
Az elektroakusztikus költeményekben tehát a szerző fiatalkori élményei szembesülnek időskori élményeivel.

Hangmérnöki munkák:
1., 2. és 4. költemény Horváth István,
3., 4. és 5. költemény Mátyus  Attila.

Megjegyzés: a hangfelvételek eredetije a Magyar Rádió Elektronikus Zenei stúdiójában készült.
A hanganyag letöltését a Magyar Rádió nem engedélyezi. Kreatív felhasználásához a Magyar Rádió zrt. hozzájárulása is szükséges. 

Bemutató előadások:
Különös hangverseny. Budapest, 2003 XI. 26. Realizált változat.
A zene partján. Budapest, 2004 XI. 24. Realizált változat.
Jelenés. Budapest 2006. XII. 20. Realizált változat.

-> Versek-Kották/Az elektroakusztikus költemények szövegei/
-> Versek-Kották/Szemléltető kottapéldák/

 

Hangszeres zene

JUBILEUMI NYITÁNY  (13')

(Készült a 700 éves Győr köszöntése alkalmából.)
Előadó apparátus:
2 fuvola (a 2. piccolo is), 2 oboa, 2 klarinét (b), 2 fagott
4 kürt (2. & 4. sord. is), 2 trombita (2. sord. is), 2. harsona t, tb-sord. is,
1 tuba
3 ütőjátékos   (üstdob-pár, 4 tom-tom, kisdobok, nagydob, pergődob,
3 fadob, függő és rögzített cintányér, cintányér-pár,
  fém-háromszög, csőharang (g', b'))
vonóskar (10, 10 hangfogóval is, 8, 8, 6)
Ősbemutató: Győr 1971 VI. 17. Vez. Sándor János. Győri filharmonikusok.
Partitúrája és szólamanyaga az Editio Musica kölcsönanyag-tárában található.

-> Hangfelvételek/Hangszeres zene/Jubileumi nyitány

SZIMFÓNIA  (16')

I. Adagio / Animato   II. Larghetto   III Allegro vivace

Előadó apparátus:     
3 fuvola (a 3. piccolo is), 3 oboa, 3 bé-klarinét (a 3. basszus is) 3 fagott (a 3. kontrafg. is)
4 kürt (szordínó is), 3 trombita (szordínó is), 3. harsona (t & tb. szordínó is), 1 tuba,
5 vagy 6 ütőjátékos (üstdob-pár, nagydob cintányér-pár, fémháromszög, csőharang, kisdob húrral és húr nélkül, pergődob, függő cintányér, tam-tam,harangjáték, xilofon 
vonóskar (szordínóval is) - (10, 10, 8, 8, 6)
Ősbemutató: Budapest, 1964 VI. 15. Jancsovics Antal (alkalmi zenekar)
Későbbi karmesterek: Szabó László, Gál Tamás, Iwamura Chikara
Partitúrája és szólamanyaga a szerző birtokában van.

ETŰD ZONGORÁRA  (2')

(Ajánlás: Both Lehelnek)
"Ősbemutató" Budapest. 1963 X.26. Both Lehel.
Hangversenytermi bemutató: Halász Ildikó Debrecen.

Főleg ráadásdarabként ajánlható.

-> Hangfelvételek/Hangszeres zene/Etüd Zongorára
-> Versek-Kották/Kéziratok/Etűd Zongorára

SZONÁTA-FANTÁZIA  (7')
(nagyzongorára)

Egytételes mű. Előadása művészi készültséget kíván.

(Ajánlás: Sirokay Zsuzsannának.)
Ősbemutató: Sirokay Zsuzsanna  Budapest, 1962 III. 19.
Későbbi előadók: Sirokay Zs., Szelecsényi Norbert, Sőrés Ildikó, Halász Ildikó.

-> Hangfelvételek/Hangszeres zene/Szonáta-Fantázia

SZÓLÓSZVIT FAGOTTRA  (6')

(Preludio, Sherzo, Meditatio, Rondo perpetuum mobile)
(Ajánlás: Koós Gábornak.)
Négytételes szvit. Zenepedagógiai célra közép- és felsőfokon alkalmazható.
Ősbemutató: Koós Gábor 1965 Debrecen.
További előadók: Kőmíves Miklós, Alexandre Ouzounoff.

-> Hangfelvételek/Hangszeres zene/Szólószvit fagottra
-> Versek-Kották/Kéziratok/Szólószvit fagottra

PICCOLA PARTITA PER CLARINETTO E FAGOTTO  (5')

(I. gentilmente,  II. angosciosamente,  III. con slancio,  IV. quieto)
Editio Musica - Broekmans & Poppel  kiadványa. Budapest, Amsterdam 1969
Az emberi életkor szakaszait karakterizáló négytételes kompozíció.
Kisgyermek-kor - serdülőkor - ifjúkor - érett kor.
Zenepedagógiai célra is használható.
Magyarországi bemutató: Puskás Dezső (klarinét), Benedek Sándor (fagott)
Szolnok 1972 XII. 4.
További előadók: Gömöry Attila, Szabó János (klarinét), Koós Gábor (fagott).

-> Hangfelvételek/Hangszeres zene/Piccola Partita per clarinetto e fagotto

 

Vokális zene

EUPHORIA  (6')

(dalciklus magas szopránra zongorakísérettel, Puskás Imre verseire)
I. Kaland   II. Részegség   III. Ihlet   IV. Művészet
(Ajánlás: Sziklay Erikának.)
Ősbemutató: Budapest: 1964 VI. 15.  Sziklay Erika - Szűcs Lóránt 
Későbbi előadók: Mester Ágnes -
Kísérői: Keuler Jenő, Szelecsényi Norbert, Kósa Gábor

KÉT SZÉKELY NÉPDAL  (6')

(vegyes karra)
Ajánlás: a Hajdúböszörményi Városi Pedagóguskórusnak.
1. Nagyon béfútta az utat a hó.
2. Virág ökröm kiveretem a rétre.
Részleges bemutató: Hajdúböszörmény 1988 II. 12.  Kéryné Mészáros Mária

-> Versek-Kották/Kéziratok/Virág ökröm kiveretem a rétre.