Keuler Jenő
(*1936 Budapest)
zeneszerző, nyugalmazott zeneszerzés-tanár,
a debreceni Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola
nyugalmazott igazgatója.

Zeneszerzői diplomáját 1964-ben Budapesten, a Zeneakadémián szerezte Farkas Ferenc tanítványaként. Alkotói munkásságában a zeneszerzés mellett jelentős szerep jutott a zenei kutatómunkának és a zenepedagógiának. Mesterétől, Farkas tanár úrtól, már tanuló éveiben életre szóló útmutatást kapott arra nézve, hogy a legkülönbözőbb stílusú, illetve a legkülönbözőbb irányelvek szerint készült zeneművekben is, felfedezhetők olyan közös törvényszerűségek, amelyek felismerése és tekintetbe vétele hasznos támpontot nyújthat az új utakat kereső zeneszerzők számára. Pályafutása folyamán maga is arra törekedett, hogy a jelenségek szélesebb tartományában fürkéssze a zene általánosabb érvényű igazságait, rendszerezze tapasztalatait, és hasznosítsa felismeréseit mind alkotói, mind zenepedagógiai munkásságában.
Zenei alkotásaiban, a hagyományos műfajok (szimfonikus zene, szóló és kamara művek) mellett, hangsúlyos szerepe van az elektroakusztikus zenének. Bő másfél évtizedig, a MTA Zenetudományi Intézetében folyt interdiszciplináris kutatáshoz csatlakozva, elsősorban a hangszintézis-hanganalízis, mikrohangolás, valamint a programozott folyamatirányítás szemszögéből vizsgálva kereste, hogy a modern hangtechnika miben nyújthat segítséget a hangzásvilág szélesebb jelenségkörének jól ellenőrizhető zeneszerzői birtokbavételére. Tapasztalatait részint zeneművekben, részint zeneelméleti-zenetudományi publikációkban gyümölcsöztette.
Művészi üzenetei többrétegű élményvilágból táplálkoznak. Élményvilágának alaprétegét gyermekkori élményei képezik. Édesanyja, Bajkó Éva, a múlt század harmincas-negyvenes éveinek fordulóján művészi gyakorlatot folytató zongoratanár volt, repertoárján főleg a XIX. századi romantikus szerzők (Chopin, Liszt és kortársaik) művei szerepeltek. Erre az alaprétegre rakódtak rá később a zenei tanulmányok során szerzett újabb zenei élmények (szoros összefüggésben zenei látókörének tágulásával és gyarapodó szakmai ismereteivel), majd aktív zenepedagógus korában a céltudatos tájékozódás és önművelés élményei. Ebben a folyamatban Bartók, Webern és kortársaik művészete, később az 1960-as évek új lengyel zenéje, illetve a darmstadti szabad kurzusok zenei kezdeményezései, "formabontó" művészi megoldásai hatottak zenei élményvilágára. Az újabb élmények, (és a velük kapcsolatos zeneelméleti gondolkodás) időről időre elfedték muzsikájában a romantikus alapélményt, de akárhányféle hatás formálta is zenei útkereséseit, a háttérbe szorult romantikus alapbeállítódás rejtetten mindig is munkálkodott.

Fontosabb szakmai publikációk:

- KÉrdÉsek és feleletek  az  elektronikus  zene  problémaköréből.
Alföld XVII. évf. 1967/5. Szerk. Baranyi Imre.

- Ismertető  a  debreceni  Kodály  Zoltán  Zeneművészeti  Szakközépiskolában
    folytatott  kísérleti   oktatásról 
Parlando XIV. évf. 1972/5. Szerk. Szatmári László.

- Korunk  zenéje  a  magyar  zenepedagógiában.
Parlando. XX. évf. 1978/1-2. Szerk. Szatmári László.

- Zeneszerzői  gyakorlat  és  zeneelméleti  kutatás.
Magyar Zene XXVIII. évf.  1987/4. Szerk. Breuer János.

- Hangrendszer-elmélet. (Didaktikus felépítésű, szinkron szemléletű zeneelméleti szakmunka.)
Debrecen, Kodály Z. Zeneművészeti Szakközépiskola 1997. Felelős kiadó: Molnár Zsolt.

- Paradoxonok  az  oktávazonosságban.
Magyar Zene XXXVII. évf. 1998-99/3. Szerk. Székely András.

- Zenei  rendszersíkok  és  rendszersZintek  kutatása
Magyar Zene XXXVIII. évf. 2000/1. Szerk.. Székely András.

- Zenei gyakorlat, zeneelméleti  gondolkodás,  interdiszciplináris és
    interkulturális  zenekutatás.
Magyar Zene XXXIX. évf. 2001/4. Szerk. Székely András

- Zenei  feszültségélmények  és  hallási  képzetek.
Magyar Zene XLII. évf. 2004/1. Szerk. Székely András

*****

- La  musique  contemporaine  dans  la  pédagogie  musicale   d'aujourd'hui'.
    Marsyas 19/1991, Paris, éd. Claude-Henry Joubert.

- Some  Paradoxes  of  Octave  Identities. Systematische Musikwissenschaft, VI/1-2 1996,
Bratislava-Hamburg, eds. Oskár Elschek & Albrecht Schneider.

- Problems  of  Shape  and  Background  in  Sounds  with  Inharmonic  Spectra.
Music, Gestalt and Computing. Springer 1997, Berlin, Heidelberg, New York etc. ed. Marc Leman.

- Research  of  Musical  System  Planes  and  System  Levels.
Studia Musologica Academie Scientiarum Hungaricae. 39/2-4 1998, Budapest, eds. Ujfalussy. et al.

- The  Paradoxes  of  Octave  Identities.
Studia Musologica Academie Scientiarum Hungaricae. 40. 1999, Budapest, eds. Ujfalussy. et al.

- Stellar  acoustics  as  input  for  music  composition. (Co-author: Zoltán Kolláth.)
Musicae Scientiae, Numéro spécial 2005-2006, ESCOM Liege, éd. Irene Deliege (www.konkoly.hu/staff/kollath)