Keuler Jenő
(*1936 Budapest)
zeneszerző, nyugalmazott zeneszerzés-tanár,
a debreceni Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola
nyugalmazott igazgatója.
Zeneszerzői diplomáját 1964-ben Budapesten, a Zeneakadémián szerezte Farkas Ferenc tanítványaként. Alkotói munkásságában a zeneszerzés mellett jelentős szerep jutott a zenei kutatómunkának és a zenepedagógiának. Mesterétől, Farkas tanár úrtól, már tanuló éveiben életre szóló útmutatást kapott arra nézve, hogy a legkülönbözőbb stílusú, illetve a legkülönbözőbb irányelvek szerint készült zeneművekben is, felfedezhetők olyan közös törvényszerűségek, amelyek felismerése és tekintetbe vétele hasznos támpontot nyújthat az új utakat kereső zeneszerzők számára. Pályafutása folyamán maga is arra törekedett, hogy a jelenségek szélesebb tartományában fürkéssze a zene általánosabb érvényű igazságait, rendszerezze tapasztalatait, és hasznosítsa felismeréseit mind alkotói, mind zenepedagógiai munkásságában.
Zenei alkotásaiban, a hagyományos műfajok (szimfonikus zene, szóló és kamara művek) mellett, hangsúlyos szerepe van az elektroakusztikus zenének. Bő másfél évtizedig, a MTA Zenetudományi Intézetében folyt interdiszciplináris kutatáshoz csatlakozva, elsősorban a hangszintézis-hanganalízis, mikrohangolás, valamint a programozott folyamatirányítás szemszögéből vizsgálva kereste, hogy a modern hangtechnika miben nyújthat segítséget a hangzásvilág szélesebb jelenségkörének jól ellenőrizhető zeneszerzői birtokbavételére. Tapasztalatait részint zeneművekben, részint zeneelméleti-zenetudományi publikációkban gyümölcsöztette.
Művészi üzenetei többrétegű élményvilágból táplálkoznak. Élményvilágának alaprétegét gyermekkori élményei képezik. Édesanyja, Bajkó Éva, a múlt század harmincas-negyvenes éveinek fordulóján művészi gyakorlatot folytató zongoratanár volt, repertoárján főleg a XIX. századi romantikus szerzők (Chopin, Liszt és kortársaik) művei szerepeltek. Erre az alaprétegre rakódtak rá később a zenei tanulmányok során szerzett újabb zenei élmények (szoros összefüggésben zenei látókörének tágulásával és gyarapodó szakmai ismereteivel), majd aktív zenepedagógus korában a céltudatos tájékozódás és önművelés élményei. Ebben a folyamatban Bartók, Webern és kortársaik művészete, később az 1960-as évek új lengyel zenéje, illetve a darmstadti szabad kurzusok zenei kezdeményezései, "formabontó" művészi megoldásai hatottak zenei élményvilágára. Az újabb élmények, (és a velük kapcsolatos zeneelméleti gondolkodás) időről időre elfedték muzsikájában a romantikus alapélményt, de akárhányféle hatás formálta is zenei útkereséseit, a háttérbe szorult romantikus alapbeállítódás rejtetten mindig is munkálkodott.
Fontosabb szakmai publikációk:
- KÉrdÉsek és feleletek az elektronikus zene problémaköréből.
Alföld XVII. évf. 1967/5. Szerk. Baranyi Imre.
- Ismertető a debreceni Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskolában
folytatott kísérleti oktatásról Parlando XIV. évf. 1972/5. Szerk. Szatmári László.
- Korunk zenéje a magyar zenepedagógiában.
Parlando. XX. évf. 1978/1-2. Szerk. Szatmári László.
- Zeneszerzői gyakorlat és zeneelméleti kutatás.
Magyar Zene XXVIII. évf. 1987/4. Szerk. Breuer János.
- Hangrendszer-elmélet. (Didaktikus felépítésű, szinkron szemléletű zeneelméleti szakmunka.)
Debrecen, Kodály Z. Zeneművészeti Szakközépiskola 1997. Felelős kiadó: Molnár Zsolt.
- Paradoxonok az oktávazonosságban.
Magyar Zene XXXVII. évf. 1998-99/3. Szerk. Székely András.
- Zenei rendszersíkok és rendszersZintek kutatása
Magyar Zene XXXVIII. évf. 2000/1. Szerk.. Székely András.
- Zenei gyakorlat, zeneelméleti gondolkodás, interdiszciplináris és
interkulturális zenekutatás. Magyar Zene XXXIX. évf. 2001/4. Szerk. Székely András
- Zenei feszültségélmények és hallási képzetek.
Magyar Zene XLII. évf. 2004/1. Szerk. Székely András
*****
- La musique contemporaine dans la pédagogie musicale d'aujourd'hui'.
Marsyas 19/1991, Paris, éd. Claude-Henry Joubert.
- Some Paradoxes of Octave Identities. Systematische Musikwissenschaft, VI/1-2 1996,
Bratislava-Hamburg, eds. Oskár Elschek & Albrecht Schneider.
- Problems of Shape and Background in Sounds with Inharmonic Spectra.
Music, Gestalt and Computing. Springer 1997, Berlin, Heidelberg, New York etc. ed. Marc Leman.
- Research of Musical System Planes and System Levels.
Studia Musologica Academie Scientiarum Hungaricae. 39/2-4 1998, Budapest, eds. Ujfalussy. et al.
- The Paradoxes of Octave Identities.
Studia Musologica Academie Scientiarum Hungaricae. 40. 1999, Budapest, eds. Ujfalussy. et al.
- Stellar acoustics as input for music composition. (Co-author: Zoltán Kolláth.)
Musicae Scientiae, Numéro spécial 2005-2006, ESCOM Liege, éd. Irene Deliege (www.konkoly.hu/staff/kollath)